Friday, May 4, 2012




.
پنج سال از شهادت سه مسیحی در مالاتیا می گذرد. واقعه ای که شاید وحشتناک ترین کشتار مسیحیان در ترکیه امروز بود.
ترکیه به عنوان کشوری نگرانی آفرین در زمینه اقلیت ها مسیحی
پنج سال پیش یعنی در 29 فروردین 1386 سه مسیحی در ترکیه در کارگاه چاپ کتاب مقدس در شهر مالاتیا به طرز وحشتناکی کشته شدند. اعضای کلیساهای ترکیه پس از این واقعه کاهش پیدا کرد، اما اکنون مسیحیان دوباره به رفتن به کلیسا ها روی آورده اند، اما در عین حال حملات نیز علیه شان افزایش پیدا کرده است.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران، "محبت نیوز"، به نقل از خبرگزاری سی-بی-ان، اکنون پنج سال از شهادت سه مسیحی در مالاتیا می گذرد. واقعه ای که شاید وحشتناک ترین کشتار مسیحیان در ترکیه امروز بود.
اکنون با دور شدن تدریجی ترکیه از سکولاریسم، جفاها علیه مسیحیان این کشور افزایش یافته است.
بیوه یکی از شهیدان واقعه مالاتیا در اولین سالگرد کشته شدن شوهرش به سی-بی-ان گفته بود: "هر روز برای ما 29 فروردین است. هر روز باید بدون او زندگی کنم."
پنج تن از مظنونین کشتن این سه مسیحی دادگاهی شدند، اما هنوز حکمی علیه شان صادر نشده است.
از طرفی نیز خبرگزاری بین المللی آشوریان از پذیرش نمایندگان اقلیت ها در کمیسیونی در مجلس ترکیه برای شنیدن نظرات آنها برای قانون اساسی جدید این کشور خبر داد.
کمیسیون اصلاح قانون اساسی مجلس ترکیه که کار تهیه متن یک قانون اساسی جدید را بر عهده دارد، نمایندگان شورای اسقفان کاتولیک ترکیه، بنیاد فرهنگی-آموزشی اولکو اوجاکلاری (سازمانی مربوط به جوانان دست راستی)، انجمن حقوق بشر و انجمن روما را پذیرفت تا نظراتشان را در رابطه با قانون اساسی جدید ابراز کنند.
این گروه ها به نمایندگی از اقلیت های ترکیه گفتند که قانون اساسی را می خواهند که پذیرای همه باشد.
- کشور نگرانی آفرین
پس از واقعه مالاتیا شرکت ایمانداران در کلیسا ها کاهش یافت. با اینکه اکنون شرکت مسیحیان در کلیساها باز درحال افزایش است، اما حملات علیه مسیحیان نیز به همان میزان افزایش می یابد.
کلیساهای پروتستان ترکیه 12 حمله را در سال 2011 مستند کردند که در میان آنها ضرب و شتم بخاطر در میان گذاشتن پیغام انجیل با مسلمانان هم به چشم می خورد.
هیچ کس بخاطر این جرائم علیه مسیحیان تحت تعقیب قرار نگرفته و همین امر ترکیه را در لیست "کشور های نسبتن نگران کننده" کمیته آزادی مذهب بین الملل قرار داده است.
خانم نینا شیا، یکی از اعضای این کمیته که حامی قرار گرفتن ترکیه در این لیست است گفت که دولت ترکیه مسیحیان را بخاطر پرستش مورد فشار قرار می دهد و در نتیجه تعداد مسیحیان در این کشور رو به کاهش است.
وی همچنین گفت: "مسیحیان تنها پانزده صدم درصد از کل جمعیت ترکیه را تشکیل می دهند. آنها بسیار آسیب پذیرند و اگر دولت ترکیه قوانینش را اصلاح نکند و آزادی مذهب به آنها ندهد، در همین طول عمر ما شاهد از میان رفتن مسیحیان این کشور خواهیم بود."
سفیر ترکیه در واشنگتن معرفی کردن این کشور به عنوان "کشور نسبتن نگرانی زا" را سیاسی خواند.
تحلیلگر امور خاورمیانه، آقای ولید فارص از جفای مسیحیان در ترکیه شگفت زده نیست. وی می گوید نخست وزیر رجب طیب اردوغان از دیدگاهش در طرفداری ناتو و غرب به سمت طرفداری از دیدگاه های اسلامگرایی و ضد اسرائیلی رفته و کمی هم ضد غرب شده است." آقای فارص اتحاد وی با حماس را مثال زد که رابطه ترکیه را با اسرائیل رو به سردی برد.
- تکرار تاریخ؟
با اینکه بیشتر شهروندان ترک از جامعه ای باز و سکولار بهره مند هستند و از آن لذت می برند، اما تغییر به سمت بنیادگرایی اسلامی دور از انتظار نیست. ملت ترکیه قبلن هم تجربه پذیرش فرهنگ غربی و رد ناگهانی آن را داشته است.
برای مثال، بنای ایاصوفیه در استانبول را در نظر بگیرید. این بنا به مدت هزار سال بزرگترین کلیسای جهان بود. اما پس از فتح استانبول توسط عثمانی ها در سال 1453، آنها این کلیسای عظیم را به مسجدی بدل کردند و روی موزاییک های رومی آن را که مربوط به قرن 12 بود گچ گرفتند که در تصاویر روی این موزاییک ها تصویری از مسیح هم به چشم می خورد.
ترک های عثمانی حکومتی خلیفه ای برپا کردند تا با آن بر دنیای اسلام حکمرانی کنند، اما در سال 1920، مصطفی آتاترک برخاست و در ترکیه امروزی دولتی سکولار برپا کرد.
اکنون پس از 100 سال بعد از برپایی دولتی سکولار، به نظر می رسد که ترکیه باز از غرب فاصله می گیرد و رجب طیب اردوغان قدم هایی را به سوی برپایی دوباره خلافت برمی دارد.
آقای فارص مدعی شد "خلافتی جدید برپا خواهد شد. اما بر سر اینکه چه کسی بر خلیفه باشد درگیری خواهد شد و دوباره قرن ها در تاریخ به عقب برخواهیم گشت. آیا خلافت، خلافت عربی خواهد بود و یا عثمانی؟ فکر کنم نیمی از این و نیمی از آن باشد."
در عین حال مسیحیان ترکیه برای آزادی مذهبی و مدارای بیشتر دست به دعا برداشته اند

محبت نیوز

No comments:

Post a Comment