Friday, September 21, 2012

تائید رسمی جفا و آزار مسیحیان ایران توسط گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای نخستین بار

 
این اقدام احمد شهید قدم بسیار بزرگی در جهت مستند کردن مسئله جفا بر مسیحیان ایران می باشد.در اولین گام این گزارش می تواند تغییر مثبتی در رای دادگاههای جهان به نفع پناهجویان مسیحی ایرانی ایجاد کند.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاری رويترز، در بیانیه مشترکی که بازرسان حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه ۳۰ شهريور در شورای حقوق بشر در ژنو منتشر کردند، ضمن استقبال از آزادی کشيش يوسف ندرخانی از زندان، از وضعيت ديگر زندانيان مسيحی در ايران، ابراز نگرانی شده است.
گزارشگران مستقل حقوق بشر در این بيانيه‌ مشترک از مقامات جمهوری اسلامی ايران خواستند فضا را برای کلیساها به ويژه کليسا‌های خانگی انجیلی، آرام کنند و به آنها اجازه فعاليت آزاد بدهند.
احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران،  برپایه تماس‌ها و اسناد و مصاحبه‌های خود می‌گوید: از سال ۲۰۱۰ تا کنون  بيش از ۳۰۰ مسیحی به طور «خودسرانه» در ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی دستگیر و زندانی شده‌اند.

شهید خاطر نشان کرده است که این دستگیری‌ها در حالی است که قانون اساسی ایران مسیحیت و آزادی فعالیت پیروانش را به رسمیت می‌شناسد و به لحاظ بین‌المللی نیز در این مورد تعهد کرده است.


گزارشگر سازمان ملل در امور ایران همچنین اعلام کرد  که ۴۱ نفر از این دستگیر شدگان دست کم از یک ماه تا بیش از یک سال در بازداشت بوده‌اند و همچنان شماری از آنها در بازداشت هستند.


احمد شهيد غیر از دستگیری مسیحیان موضوع ایجاد محدودیت شدید برای کلیساهارا نیز بیان کرده و اضافه می کند که مطابق گزارشات موثق  کليساهای رسمی و ثبت شده هم در ايران تحت فشار هستند و باید عضویت اعضای خود را با ذکر مشخصات آنها گزارش کنند.
همچنین هاينر بيلفلدت گزارشگر ويژه آزادی مذهب شورای حقوق بشر سازمان ملل هم روز پنجشنبه گفت: حقوق آزادی اديان برای مسيحيان تحت قوانين ايران تضمين شده و بايد در عمل اين حقوق برای آنها فراهم شود.
بعد از حدود پنج سال زحمات شبانه روزی شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان برای مستندکردن و رسمیت بخشیدن به مسئله جفا بر مسیحیان ایران، گزارش اخیر احمد شهید و گروه گزارشگران مستقل حقوق بشر به شورای حقوق بشر سازمان ملل نشانه مهمی برای به بار نشستن این تلاش خستگی ناپذیر بود.
اف سی ان ان همواره در تهیه این گزارشات و رساندن آنها به دست گروههای مستقل حقوق بشری نقش ایفا کرده است. سال گذشته شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان در نامه ای سرگشاده به احمد شهید او را در جریان بسیاری از تبعیضات و ظلمها به مسیحیان ایران قرار دارد.
امسال نیز همکاری نزدیکی با کمپین بین المللی حقوق بشر برای ایران که گروهی متشکل از وکلای مستقل حقوق بشر در نیویورک می باشند برای تهیه گزارش جامع آنان درباره وضعیت مسیحیان در ایران داشته ایم.
این گزارشها وقتی توسط فعالان شناخته شده و مستقل حقوق بشر تنظیم و به مراجع مسئول در سازمان ملل ارائه شوند، به عنوان اسناد حقوقی معتبر  برای همیشه مورد استفاده جامعه جهانی قرار خواهند گرفت.
بدون شک اولین و فوری ترین اثر این گزارشات رسمی استفاده حقوقی از آنها توسط وکلای پناهجویان مسیحی ایرانی در سراسر دنیا می باشد که می توانند با ارائه آنها به دادگاهها  به نفع موکلانشان رای بگیرند.

No comments:

Post a Comment