Wednesday, April 11, 2012


sweden-iranianchristian-mohabatnews-1
با وجود تلاش و ابراز نگرانی فعالان پناهندگی دراستکهلم برای جلوگیری از اخراج پناهجویان ایرانی از سوئد كه می تواند در صورت بازگشت خطراتی نیز برای آنها به همراه داشته باشد، اما همچنان احتمال دیپورت این افراد توسط اداره مهاجرت سوئد وجود دارد .
- عكس، محمد علی هدایی در هنگام تعمید
آژانس خبری مسیحیان ایران « محبت نیوز» - از چندی پیش به دنبال تصمیم اداره مهاجرت کشور سوئد مبنی بر اخراج پناهجویان ایرانی که در میان آنها تعدادی از هموطنان مسیحی نیز حضور دارند فعالان حقوق بشر و فعالین سیاسی تلاش های زیادی کردند تا این اقدام عملی نشود که از جمله آنها می توان به برپایی تظاهرات ایرانیان به دعوت فدارسیون سراسری پناهندگان ایرانی در سوئد (13 فوریه) در اعتراض به حکم اخراج یک پناه‌جو و بازداشت پناه‌جویی دیگر و همینطور بیانیه چهار فعال حقوق بشر خطاب به اداره مهاجرت سوئد اشاره کرد.
دراین بیانیه آمده بود که ما چهار فعال حقوق بشر ایرانی و معترض به سیاست‌های نژادپرستانه‌ دولت سوئد در حق جامعه‌ پناه‌جویی به شدت تصمیم غیر‌انسانی اداره‌ مهاجرت سوئد را مبنی بر اخراج "محمد رضا حامدی" در تاریخ 15 فوریه 2012 محکوم می‌کنیم و از اداره‌ مهاجرت این کشور می‌خواهیم در اسرع وقت برای آزادی پناه‌جو یان در این کشور از جمله «محمد علی هدایی» و «یاسین الیاسی» اقدام نماید. آنها از اداره مهاجرت سوئد خواستند تا نسبت به این افراد و تقاضاهایشان انسانی‌تر رفتار کند.
- سرنوشت محمدعلی هدایی
8 فوریه روزنامه سوئدی «Världen Idag» گزارش داد که «محمد‌علی‌ هدایی» شهروند ایرانی که به مسیحیت گرویده است در خطر دیپورت به ایران قرار دارد. این روزنامه پیش از دستگیری آقای‌ هدایی توسط پلیس از نزدیک با او ملاقات کرده بود. در این دیدار او در مورد خود گفت: « اگر خواسته مسیح بر این باشد که به ایران برگردم من از خواسته او تابعییت می‌کنم و خود مسیح هم از من محافظت خواهد کرد.» ادارهٔ مهاجرت سوئد تردیدی به مسیحی‌ شدن علی‌ ندارد، اما به نظر می رسد نسبت به شرایط علی که در صورت بازگشت احتمالی او به ایران پیش خواهد آمد آگاهی کامل ندارد و ممکن است فعالیت‌های بشارتی او خطرات زیادی را برای سرنوشت او ایجاد کند. علی‌ روزانه از طریق سایت‌های اجتماعی از جمله فیسبوک به زبان فارسی به معرفی و تبلیغ برای مسیح می‌نویسد و فعالیت های بشارتی مسیحی انجام می‌دهد . آقای هدایی چندی پس از این ماجرا بازداشت و روانه زندان شد. چند روز پس از این مصاحبه پلیس سوئد تصمیم گرفت دیپورت علی به ایران را عملی کند.
- تلاش فعالان برای دیپروت نشدن
روز جمعه ۱۶ مارس، پلیس سوئد آقای هدایی را برای دیپورت به ایران از بازداشتگاه به فرودگاه آرلاندا انتقال داد و او را تا داخل هواپیما نیز برد. صبح روز پنجشنبه ۱۵ مارس به فراخوان فدراسیون واحد استکهلم و سازمان های دیگری دراعتراض به حکم دیپورت محمدعلی هدایی، شماری از پناهجویان و مدافعین حقوق پناهندگی در مقابل اداره مهاجرت در شهر استکهلم دست به اعتراض زدند. همزمان «سارا نخعی» مسئول فدراسیون استکهلم و «رسول بناوند» مسئول سازمان «بیمرز» در مورد وضعیت محمدعلی هدایی با یکی از مسئولین اداره مهاجرت صحبت کردند و به تصمیم این اداره اعتراض کردند. صبح روزی که قرار بود علی به ایران دیپورت شود «اندیشه علیشاهی» از مسئولین فدراسیون استکهلم مستقیمن با مسئول پرونده محمدعلی هدایی در دادگاه مهاجرت استکهلم صحبت کرد و خواستار متوقف کردن دیپورت وی به ایران شد. فعالان حقوقی از مردم خواستند که اعتراض را به داخل فرودگاه بکشانند تا مانع دیپورت وی به ایران شوند. بدنبال آن، عزت دولت آبادی از پناهجویان فعال به همراه چند نفر دیگر خود را به فرودگاه رساندند. مریم هدایی دختر محمد علی هدایی که سالهاست در سوئد زندگی می کند، بلیطی را برای همان پرواز خریداری کرد و خود را به داخل هواپیما رساند و اعتراض خود را به سیاست غیر انسانی دولت سوئد در برخورد به پناهندگان به درون هواپیما کشاند. چند پلیس برای خارج کردن مریم هدایی وارد هواپیما شدند خلبان و مسافرین هواپیما دخالت کردند و فضای هواپیما متشنج شد. پرواز هواپیما حدود نیم ساعت به تاخیر افتاد. این اعتراضات باعث شد تا پلیس را مجبور کند محمدعلی هدایی را پیاده و به بازداشتگاه پلیس مرزی برگرداند.
- وضعیت محمدرضا حامدیان اصفهانی
یکی دیگر از نوكیشان مسیحی ایرانی که در خطر دیپورت به ایران قرار دارد «محمدرضا حامدیان اصفهانی» است که پس از تغییر دین نام خود را به ماکسیم تغییر داد. او سال 2008 پس از خروج از كشور  و بدلیل شرایط ناامن خود را برای پناهندگی به اداره مهاجرت سوئد معرفی کرد. اما سال گذشته به این دلیل که ایشان با ویزا از ایران خارج شده بودند با پناهنگی وی مخالفت کردند. وی در ایران تغییر دین داده بود و به خاطر تبلیغ مسیحیت و بشارت در محل کار اخراج شده است. او به دستور پلیس و اداره مهاجرت زندانی شد و هم اكنون اداره مهاجرت به شدت برای دیپورت او و خانواده اش فشار می‌آورد و شرایط زندگی آنان با بازگشت به ایران به مخاطره خواهد افتاد. از این رو سازمان های حقوق بشری و فعالان زیادی برای تغییر نظر اداره مهاجرت سوئد تلاش می کنند اما وی هنوز جوابی دریافت نکرده است و كماكان در انتظار و خطر دیپورت به سر می برد
محبت نیوز

No comments:

Post a Comment